Parlament 2012 – Ziua 1, MASCA

Am văzut în aceste zile tot felul de afișe, fluturași și bannere; la Cluj, Arad și Timișoara. Au în comun o grafică plăcută, o imagine de calitate, dar ceva este fals la toate acestea, în totalitate. Au trecut primele 24 de ore din campania electorală oficială. Mai rămân 29 de zile în care sunt sigur că vom vedea tot mai multe ciudățenii. Spun mai multe pentru că struțo-cămilele și-au făcut apariția chiar din prima zi.

ARq, ARd

Poate chiar și dinainte de startul oficial, dar este mult mai evident începând de ieri. La nivel local, în urmă cu ceva timp, s-a lansat un website: ARQ pe numele său. Pentru oamenii informați, se cunoștea faptul că acest instrument on-line are motivație partinică, mai exact a primarului PDL, Gh.Falcă. Dacă până acum existau dubii privind politica articoleleor de acolo, începând cu numărul 1 al variantei tipărite (primele 2 numere se distribuie gratuit, deși s-au mai distribuit tot gratuit, tot primele numere, în campania electorală din iunie), titlurile vorbesc de la sine: Măduța de la sculărie și Calimente, MRU alături de arădeni, Atac la Crin. Pentru cei care au fost atrași de site (știu pentru că am destule cunoștințe care urmăreau articolele de acolo), îmi pare rău că ați fost păcăliți. Data viitoare, informați-vă mai mult despre cine stă în spatele a astfel de interese (directorul arq este consilier PDL).

Am putea alătura la seria din titlul de mai sus și un ARaD-on. Pentru că, pe lângă deja bine-cunoscutele reclame pe ambele părți ale site-ului, dar și sub sau deasupra meniului principal, au instalat un pop-up banner al PDLARD care îți acoperă întreg ecranul! Pentru momente bune ești în fața unui afiș cu Falcă, Neamțu, Ungureanu, Boghicevici și Seculici. Am greșit cumva adresa și am ajuns pe website-ul PDLARD? Înțeleg să faci reclamă, dar nici așa! Nu pentru un ziar.

ARDtv, ARDwww

Se spune că bătălia electorală se dă în aceste timpuri în mare parte în on-line. Nu sunt de acord cu afirmația, dar îmi place să observ fenomenul. PDLARD și-au creat un cont de facebook intitulat ARD.tv; vai! Clipurile sunt filmate mai mult cu un handycam, decât cu o cameră decentă, iar postările -vorba entertrainerului Gorgan- sunt complet neinspirate.

Trecând peste eșecul facebook-ist, website-ul arată bine. Chiar foarte bine. Coloristica este mult peste tot ce am văzut în acest domeniu; chiar și ordonarea informațiilor. Însă problemele lor încep de aici:

  • sloganul >> Repornește România. Întrebare: cine a ”oprit-o” în ultimii 3 ani de guvernare? Unde mergea?
  • s-au albăstrit >> deși este un efect de ilustrație pe care îl apreciez, poate au mers prea departe; sigur că modelul este cel din Statele Unite (campania lui Obama din 2008), dar la ei această stilizare este prezentă în societate de la Andy Warhol încoace – la noi ea nu există decât pentru categorii foarte restrânse de cetățeni.
  • ”75% oameni noi” >> ideea unui Om nou este dezideratul pe care îl împărtășeau toți revoluționarii distructivi: iacobinii, naziștii, bolșevicii, legionarii – vom clădi o nouă țară, mai mândră decât Soarele pe cer. Iar pentru specialiștii în științe politice, și chiar istorici, Mihai Neamțu are comportament legionar, iar asemănările dintre unele politici ale guvernării PDL aduc aminte de extrema dreaptă de sorginte nazistă.
  • formulări exagerate >> ”jumătate de deceniu” – adică 5 ani! Băsescu este președinte de 8 ani, cumva?
  • interpretări greșite >> ”forţele trecutului ridică glasul” – eu înțeleg Glas într-un sens bun
  • misiune îndreptată către partid, nu către electorat >> ”Scopul nostru imediat este câştigarea alegerilor parlamentare.” Chiar și când se vorbește despre electorat, formularea este foarte vagă, obiectivele pe termen mediu şi lung sunt ”consolidarea statului de drept, justiţie pentru toţi şi prosperitate pentru fiecare.”
  • 212 Recomandări pe facebook >> mai mult are barul din centrul orașului
  • twitter: ard_eu >> contul de twitter s-a lansat pe 6 noiembrie, iar până în 9 noiembrie, a adunat 67 de abonați; în ritmul ăsta, până pe 9 decembrie vor avea o performanță de maxim 1000, cu tot efectul de bulgăre de zăpadă. Iar numele… ce altă formulare ar fi mai potrivită pentru a inocula ideea că ”mă ard eu” alegând această opțiune electorală?

Și USL?

Trebuie totuși spus că audiența-țintă a comunicării politice a PDL s-ar putea să fie constituită din cetățeni slab sau superficial informați. Cei care văd în MRU ”nou”, deși acesta este activ în politică de ani de zile, fiind și numit de Băsescu șef de serviciu secret. Toate personajele care candideazaă sunt de mult în sau pe lângă PDL, nicidecum noi în politică, așa cum încearcă să se promoveze ARD-ul. Cum dezbăteam pe blogul entertrainerului la un moment dat, s-ar putea ca intenția celor de la PDL (prin filmări video, prezență on-line, interacțune social-media) este tomcai să arate că USL nu face nimic. Din păcate pentru ei, cred că s-ar putea induce ideea că USL nu face nimic…rău (?)

Despre comunicare

Comunicarea politică, ca știință își are originile în Statele Unite ale Americii. Ea este însă strâns legată de domeniul publicitar și al comunicării, de pretutindeni. Ca să ai succes, mă gândesc că ar trebui să înveți și din politică dar și din publicitate, care cuprinde arii din sociologie, psihologie și chiar psihiatrie. Dacă ai un produs bun, nu îi schimbi imaginea odată la 2 ani.

Blamăm toate guvernările. În mod cert, după cum a declarat-o un specialist în domeniu, guvernările în România acționează ca un factor negativ la adresa unui partid sau politician (cât timp au fost la conducere, au furat atâta) în loc de unul pozitiv (am avut atâtea politici reușite la guvernare). Dar, după anul 2005 când PD s-a transformat în PDL absorbind PLD, colorându-se în portocaliu și aderând la Internaționala Creștin-Democrată, după ce la locale am văzut filiala PDL Arad vopsindu-se în verde, absorbind semnătura unui partid ecologist fără a-i prelua și candidații sau programele, astăzi -la puțin peste jumătate de deceniu– asistăm la o nouă revopsire: în albastru-mov, absorbind o facțiune de partid istoric și o formațiune politică necunoscută. Când faci rebrand-ing atât de des, poate nu electoratul-client este de vină. Poate este produsul! După toate acestea, apreciez că nu inima ar putea fi simbolul cel mai potrivit pentru PDL-ARD, ci masca.

2 Replies to “Parlament 2012 – Ziua 1, MASCA”

Leave a Reply